OM VANDFASTE

Der er mange grunde til faste. Nogle mennesker gør det af religiøse eller åndelige grunde; andre til at øge bevidstheden om en årsag. Der er dog også veletablerede, sundhedsmæssige fordele ved at faste.

OPLEV FASTE

En del af den menneskelige kultur i tusinder af år.

At faste har været en del af den menneskelige kultur i tusinder af år. Vi er dog kun for nylig begyndt, at undersøge de terapeutiske fordele ved at vandfaste. Interessant nok har moderne videnskab fundet en række verificerbare positive virkninger på menneskers fysiske og mentale sundhed.

Pernille har stor erfaring med faste og er klar til at guide dig igennem på en sundhedsmæssig forsvarlig måde. Hun startede selv sin rejse af sundhedsmæssige udfordringer. Pernille har både arbejdet med periodisk faste, men også en del længerevarende faste på 3-5-7-10 dage et utal af gange og en enkelt gang 21 dage på udelukkende vand – sidste gang i stilhed i en lille træhytte ved et tempel i junglen.

Hvad er vandfaste?

Vandfaste er hvor du KUN indtager vand i en bestemt periode. Mange kostvaner betegnes som faste eller detox, men ved vandfaste indtager du ingen kalorier. Ej heller vand med citron eller lignende. Det sætter en enzymproces i gang og dermed fordøjelsen.

Det er selvfølgelig på lang sigt umuligt at leve alene på vand. Din krop kan ikke fungere uden kalorier og næringsstoffer. Imidlertid kan en omhyggeligt planlagt kortvarig vandfaste hjælpe med at nulstille visse biologiske processer og genoplive dit helbred.

Det mest almindelige spørgsmål folk spørger om vand faste er hvorfor? Hvorfor vil du frivilligt udsætte dig for sult og ernæringsmæssige deprivation?

Der er mange grunde til faste. Nogle mennesker gør det af religiøse eller åndelige grunde; andre til at øge bevidstheden om en årsag. Der er dog også veletablerede, sundhedsmæssige fordele ved at faste.

Intermitterende faste også kaldet periodisk faste opmuntrer til vægttab, reducerer kropsfedt, sænker blodtrykket, puls, øger vores væksthormoner, sænker inflammation og kan endda reducere risikoen for mange livsstilssygdomme.

I de tidlige dage af menneskeheden var faste normen. Før landbrugets opfindelse var vi alle jægersamlere. Vi spiste hvad vi kunne, når vi kunne. Vores forfædre indarbejdede faste i kulturelle traditioner længe efter, at landbrugets opfindelse afsluttede vores jægersamlingsdage. Mange religioner deltager til stadighed i rituelle faster. De af islamisk tro faster fra morgen til solnedgang i løbet af den måned, hvor de afholder Ramadan. Mange kristne, jøder, buddhister, hinduer og folk fra mange andre trosretninger deltager alle i traditionelle faste. Mange store healere og filosoffer, som Hippokrates, Platon, Sokrates og Aristoteles, har rost fordelene ved at faste.

Sundhedsmæssige fordele ved vandfaste

Vandfaste holder dig ung

Videnskaben har endnu ikke knækket koden der kan standse eller vende vores aldringsproces. Dyrestudier har fundet, at intermittent fasting/periodisk faste kan forlænge levetiden markant. Hos mennesker har faste vist sig at reducere oxidativ stress og inflammation, samt booste kroppen med helt nye celler. Det kaldes anti-ageing og skyldes primært den store stigning i vores vækst og ungdomshormon (HGH) som sker, når vi faster. Det er et overordnet hormon, som ellers typisk falder med alderen. Derudover kan faste forbedre insulin og leptinfølsomhed, hvilket betyder dit blodsukker bliver stabilt. Det kan sænke risikoen for adskillige livsstilsygdomme, såsom diabetes, kræft og hjertekarsygdomme.

Vægttab

Fordelen, der interesserer de fleste mennesker, er vægttab. Selv om det kan synes indlysende, at udelukkelse af måltider vil føre til mindre kropsfedt, så opnår man aldrig det samme, som hvis man faster i længere perioder. Hvis vi kigger nærmere på, hvordan vandfaste kan hjælpe, så skal man forstå ketose. Ketose er den tilstand, hvor din krop begynder at bruge energi fra dine fedtdepoter i stedet for mad. Vandfaste hjælper din krop til at nå ketose hurtigere end slankekure. Når du afholder dig helt fra at spise kalorier, er din krop tvunget til at forbrænde fedtceller til energi. Dette sker så snart at kroppen har brugt den deponerede glykogen som sidder i leveren, men også i vores muskler. Disse depoter tømmes efter 24-36 timer, – derfor er det interessant at bevæge sig op på en 3-5 dages faste, dog altid under opsyn.

Hvad kan man forvente under en længere vandfaste?

Man bliver træt og man skal afsætte så meget tid som muligt til hvile. Planlæg ikke at løbe nogen maraton eller gå i fitness under din faste, – Let yoga og meditation er dog gavnligt. Din krop har brug for at sove mere end normalt og det er her kroppen reparerer sig selv. Lyt til din krop; du kan have brug for 12 timer eller mere hver nat samt 1-2 ”middagslurer” om dagen.

Drik 2-3 liter vand hver dag. Drik ikke alt på en gang. Del det ud i løbet af dagen for at holde dig ordentligt hydreret og øge mætheden.

De første par dage vil være hårde. Du vil sandsynligvis opleve nogle ubehagelige symptomer som sult, irritabilitet, hovedpine eller desorientering, måske svimmelhed og i nogle tilfælde opkast. Heldigvis er din krop fleksibel og bør hurtigt tilpasse sig. Du bør begynde at føle dig bedre omkring den tredje eller fjerde dag. Mange mennesker rapporterer endda en følelse af eufori på dette tidspunkt.

Hvad vil du med din faste?

Sæt realistiske mål, – vandfaste skal ikke bruges som et vægttab. Det skal bruges som en transformation til et sundere liv. Så prøv nogle forskellige typer af faste og vil du gerne prøve kræfter med en længerevarende faste, så gør det i trygge og professionelle rammer. Vi må på det kraftigste opfordre til at vandfaste ALDRIG bliver til fanatisme.

Meditation

Meditation motiverer viljestyrken og fremmer en sund sammenhæng mellem krop og sind. Mange mennesker finder, at meditation kan være en god måde, at hjælpe med at styre trang og styrke transformationen. Vandfaste kan også bruges til at gøre op med fortidens ”dæmoner”, – igen er det vigtigt, at enten være under opsyn eller i det mindste have underrettet sine nærmeste, hvis man faster mere end 36 timer – efter 3 døgn skal det altid være under forsvarligt opsyn.

At bryde en faste

At bryde sin faste kan være lige så ubehageligt som at starte en faste. Vær sikker på dit måltid og ha’ det altid planlagt inden du starter, så du ikke hopper i junk food eller anden fed mad når du skal bryde fasten. Det skal være let fordøjeligt mad, – helst frugt eller grøntsager – ingen kød eller mælkeprodukter, det er kroppen ikke klar til og kan skabe meget ubehag eller muligvis alvorlige komplikationer.

At faste er en fantastisk måde at nulstille sit system på og man vil opleve mange fantastiske sundhedsmæssige fordele, men det er ikke en måde at snyde sin grundlæggende biologi. Forvent ikke, at leve et liv med overforbrug af mad og stimulanser uden konsekvenser, – også selvom du lejlighedsvis faster. Lev gennemgående sundt og lad faste give dig de 10-20 % mere liv du aldrig havde forventet på en i forvejen super kost og livsstil. Brug din faste som en mulighed for at opgive dårlige vaner og tilføje nye sunde vaner til din rutine.

Vi fraråder faste til

Gravide, ammende, folk som lider af spiseforstyrrelser, diabetes 1 – og nogle tilfælde type 2 (hvor de er i insulinkrævende behandling). Folk som har været i et hårdt stofmisbrug eller folk med et meget lavt stofskifte. Vi fraråder at man faster hvis det ikke er i overensstemmelse med egen læge. Vi fraråder al længerevarende faste uden forsvarlig opsyn. Vil du vide mere om vandfaste, som kom til en af vores sjove og informative foredrag eller spring ud i en af vores kommende retræter