OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL

Vi får hver dag mange spørgsmål om det at faste. Her har vi samlet de hyppigste spørgsmål og svarene på dem. Hvis du ikke kan finde svaret på dit spørgsmål her, er du velkommen til at kontakte os.

Hvad kan jeg forvente af symptomer under en længere vandfaste?

Du vil blive træt og man skal afsætte så meget tid som muligt til hvile. Planlæg ikke at løbe nogen maraton eller gå i fitness under din faste, – Let yoga og meditation er dog yderst gavnligt. Din krop har brug for at sove mere end normalt og det er her kroppen reparerer sig selv. Lyt til din krop; du kan have brug for 12 timer eller mere hver nat samt 1-2 ”middagslurer” om dagen.

Drik 2-3 liter vand hver dag. Drik ikke alt på en gang. Del det ud i løbet af dagen for at holde dig ordentligt hydreret.
De første par dage vil være hårde. Du vil sandsynligvis opleve nogle ubehagelige symptomer som sult, irritabilitet, hovedpine eller desorientering, måske svimmelhed og i nogle tilfælde opkast. Heldigvis er din krop fleksibel og bør hurtigt tilpasse sig. Du bør begynde at føle dig bedre omkring den tredje eller fjerde dag. Mange mennesker rapporterer endda en følelse af eufori på dette tidspunkt.

Hvad er vandfaste egentligt?

Vandfaste er hvor du KUN indtager vand i en bestemt periode. Mange kostvaner betegnes som faste eller detox, men ved vandfaste indtager du ingen kalorier. Ej heller vand med citron eller lign.. Det sætter din enzymproces i gang og dermed fordøjelsen. Det er selvfølgelig på lang sigt umuligt at leve alene på vand. Din krop kan ikke fungere uden kalorier og næringsstoffer. Imidlertid kan en omhyggeligt planlagt kortvarig vandfaste hjælpe med at nulstille visse biologiske processer og genoplive dit helbred.

Hvorfor vil nogen vandfaste?

Det mest almindelige spørgsmål folk spørger om vandfaste er “hvorfor?”. Hvorfor vil du frivilligt udsætte dig for sult og ernæringsmæssige deprivation? Der er mange grunde til faste. Nogle mennesker gør det af religiøse eller åndelige grunde; andre til at øge bevidstheden om en årsag. Der er dog også veletablerede sundhedsmæssige fordele ved at faste. Intermitterende faste også kaldet periodisk faste opmuntrer til vægttab, reducerer kropsfedt, sænker blodtrykket, puls, øger vores væksthormoner, sænker inflammation og kan endda reducere risikoen for mange livsstilssygdomme.

I de tidlige dage af menneskeheden var faste normen. Før landbrugets opfindelse var vi alle jægersamlere. Vi spiste hvad vi kunne, når vi kunne. Vores forfædre indarbejdede faste i kulturelle traditioner længe efter, at landbrugets opfindelse afsluttede vores jæger-samlingsdage. Mange religioner deltager til stadighed i rituelle faster. De af islamisk tro faster fra morgen til solnedgang i løbet af den måned hvor de afholder Ramadan. Mange kristne, jøder, buddhister, hinduer og folk fra mange andre trosretninger deltager alle i traditionelle faste. Mange store healere og filosoffer, som Hippokrates, Platon, Sokrates og Aristoteles, har rost fordelene ved at faste.

Er der Sundhedsmæssige fordele ved vandfaste?

Ja fordelen, der interesserer de fleste mennesker, er vægttab. Selv om det kan synes indlysende, at udelukkelse af måltider vil føre til mindre kropsfedt, så opnår man aldrig det samme, som hvis man faster i længere perioder.

Hvis vi kigger nærmere på, hvordan vandfaste kan hjælpe, så skal man forstå ketose. Ketose er den tilstand, hvor din krop begynder at bruge energi fra dine fedtdepoter i stedet for mad. Vandfaste hjælper din krop til at nå ketose hurtigere end slankekure. Når du afholder dig helt fra at spise kalorier, er din krop tvunget til at forbrænde fedtceller til energi. Dette sker så snart at kroppen har brugt den deponerede glykogen som sidder i leveren, men også i vores muskler. Disse depoter tømmes efter 24-36 timer, – derfor er det interessant at bevæge sig op på en 3-5 dages faste, dog altid under opsyn.

Er det korrekt at vandfaste booster mit system?

Videnskaben har endnu ikke knækket koden der kan standse eller vende vores aldringsproces. Dyrestudier har fundet, at intermittent fasting også kaldet periodisk faste kan forlænge levetiden markant. Hos mennesker har faste vist sig at reducere oxidativ stress og inflammation, samt booste kroppen med helt nye celler. Det kaldes anti-ageing og skyldes primært den store stigning i vores vækst og ungdomshormon HGH, – som sker når vi faster. Det er et overordnet hormon som dannes i hypofysen og typisk falder med alderen. Derudover kan faste forbedre insulin og leptinfølsomhed, hvilket betyder dit blodsukker bliver stabilt. Det kan sænke risikoen for adskillige livsstilsygdomme, såsom diabetes, kræft og hjertekarsygdomme.

Må alle faste?

Nej, ikke alle må faste, – vi fraråder alle gravide, ammende, folk som lider af spiseforstyrrelser eller har en BMI under 18, ligeledes diabetes 1 – og nogle tilfælde type 2 hvor de er i insulinkrævende behandling. Folk som har været i et hårdt stofmisbrug. Ydermere folk med alvorlige stofskifteproblemer. Vi fraråder at man faster, hvis det ikke er i overensstemmelse med egen læge. Vi fraråder al længerevarende faste uden forsvarlig opsyn. En anden meget vigtig ting man skal tage ansvar for når man faster, – er at de dage man spiser, så er det optimal kost med masser af god fedt, vitaminer og mineraler – levende glad mad, som gør kroppen godt.

Hvad er ketose?

Ketose er den tilstand, hvor din krop begynder at bruge energi fra dine fedtdepoter i stedet for mad. Vandfaste hjælper din krop til at nå ketose hurtigere end slankekure. Når du afholder dig helt fra at spise kalorier, er din krop tvunget til at forbrænde fedtceller til energi. Dette sker så snart at kroppen har brugt den deponerede glykogen som sidder i leveren, men også i vores muskler. Disse depoter tømmes efter 24-36 timer, – derfor er det interessant at bevæge sig op på en 3-5 dages faste, dog altid under opsyn.

Hvor længe må jeg faste uden professionel opsyn?

De fleste mennesker kan faste 24-36 timer alene og især hvis din krop er sund, men bevæger du dig længerevarende faste, så er det vores meget klare holdning, at det skal være under opsyn af folk, som ved hvad de har med at gøre. Der kan ske et utal af udrensningsprocesser med kroppen, som kan være ret ubehagelige for nogen. Ligeledes er der den psykiske påvirkning på krop, sind og sjæl, – nogle mennesker bruger mad til at dulme følelser, når man faster så kommer følelserne frem og vil gerne bearbejdes.